Sunday, May 4, 2008

Politik Semasa

Salam,

Baru sekejap tadi aku terbaca tentang kenyataan di akhbar berikutan kata2 karpal singh dan Datuk ngeh koo ham yang mencabar titah sultan perak berkenaan pelantikan semula pengarah Jaip yang di arah untuk bertukar oleh MB Perak baru2 ni.Setelah aku amati balik,walaupun aku dah bosan dengan semua benda2 agenda politik camni,tapi terpakasa gak kadang2 tuk aku luahkan perasaan terhadap isu ini.bukan untuk emosional,tp juz sbg renungan.Sejak akhir2 ni,semakin ramai orang bukan Melayu atau Bumiputera yang berani mncabar perjanjian dan ketuann Melayu.Walaupun pd sesetgh pihak menganggap pendapat seperti ini lebih bersifat perkauman ataupun assabiyah,tp pada aku sebelum kita membincangkan isu assabiyah itu sendiri dalam konteks melayu ni,kita perlu meneliti budaya dan sejarah melayu.ingin aku kongsi bersama,bahawa tindakan sesetgh pihak yg mempertahankan melayu tu sbnrnye lebih bersifat untuk mempertahankan agama Islam.Ini kerana sosio budaya Melayu itu sendiri yang amat rapat dgn Islam,hinggakan tergubal perlembagaan bahawa syarat seseorang dikatakan melayu itu pertamanya sekali dia adalah Islam.ini ada kaitan dgn sejarah.xnk aku ceritakan sejarah di sini,juz korg pun bleh cari.Persoalan yng timbul,apakah berhak orang bukan Melayu mncabar titah sultan ataupun Ketuanan melayu?mungkin ada mengatakan ni fahaman konservatif melayu,ni isu yg selalu dimainkan oleh Umno tuk kekalkan kuasa,tp aku xnk lihat dr sudut tu,kita juz lihat dr kedudukan kita sbg bangsa melayu dan Islam.Jika kuasa kesultanan Melayu ataupun politik org melayu dipijak,maka pada waktu itu,kita x akan lagi mampu untuk mengamalkan ajaran2 Islam dengan lebih terbuka seperti sekarang.mungkin juga isu2 sensitif yang berkaitan agama Islam akan dicabar scara terbuka seperti akan ada ahli parlimen yg berani mngemukakan usul untuk mgharamkan pemakaian tudung di Malaysia!!xmustahil Malaysia ini akan mnjadi seperti singapura.Mahukah kita keadaan sebegini??Aku xkisah sgt jika soal2 bangsa itu disentuh,kerana terlalu taksub dgn bangsa itu pun pemahaman yg slah(assabiyah) .tapi kalau soal urusan agama Islam disentuh tmbh2 scr x hormat,amat xwajar skali tindakan trsbut n perlu untuk kita org islam mempertahakannnye.Dalam soal bgsa plak,juz jadikan bangsa sbg rumpun untuk memudahkan penyatuan umat Islam seperti keadaan pada zaman Nabi,di mana kaum Aus dan Khazraj disatukan sbg Ansar.Dan penyatuan Ansar dan Muhajirin adalah kuat disebbkan kesatuan jiwa yg didmiliki mereaka atas dasar akidah.Allah menciptakan kita berbangsa-bangsa untuk saling mengenal.Dan tidak pula untuk kita mgabaikan bangsa kita sndiri jugak.Namun jgn sampai bangsa melebihi prioriti thdap agama Islam
.Sbgai org Islam,penyatuan melalui akidah adalah yg terpenting.Cuma dalam konteks pencabaran ketuanan Melayu td,ia jelas menunjukkan semakin hari,org bukan Islam berani mempersoalkn tentg Islam dan Melayu.Karpal singh bukanlah calang2 org,pihak Barisan Alternatif perlu berhati2 dlm setiap strategi.Perpecahan Umno dan Pas bg aku hnyalah agenda politik.masih ada ruang mencari titik kesatuan.semoga generasi baru ni lebih mnyedari hakikat n x sombng untuk bersatu kembali.Salam

No comments: