Sunday, April 28, 2013

Zikir Penguat Hati - Sungguh kita selalu memandang mudah, tiba masanya, kita baru menghargai

Saya tak tahu nak cakap apa, terasa terhenti seketika.Banyak yang dilalui.Ini bukan tentang peristiwa-peristiwa yang berkisar kesukaran dan sebagainya.Untuk saya, ianya sudah berlalu sekian lama.Kini jiwa itu dibina perlahan-lahan.Sudah hampir 5 minggu ia dibina.Alhamdulillah ianya sungguh menyenangkan, menenangkan dan menggembirakan :-) Terima kasih Allah atas kekuatan yang diberi.Cuma kadang saya teringat, di waktu-waktu sukar itu, kekuatan hanya mampu ditemui apabila kita kembalikan diri kita kepada-Nya.Satu pengajaran yang amat besar dalam hidup saya.Banyak yang saya belajar di situ.Sebagai manusia, kita pasti tidak terlepas dari silap dan salah.Lupa dan alpa.Namun, Allah itu Maha Penyayang.Kerdilnya sebagai hamba, kita terlampau banyak zalim pada diri sendiri dan sentiasa memungkiri janji kita kepada Tuhan, namun Dia tetap tidak meninggalkan kita.Malam ini, entah bagaimana, saya teringat, satu zikir yang menguatkan diri dan hati saya sewaktu di dalam minggu-minggu kesukaran sebelum 5 minggu yang lepas.Lama lupa sebelum diberi ujian pada minggu-minggu itu.Allah Maha Penyayang, menghadirkan kembali ingatan bahawa kita ini disediakan banyak cara untuk kembalikan diri kita kepadaNya.Hayatilah, di malam sepi ini, cukup bermakna zikir-zikir ini.Entah bagaimana, saya rasa saya harus berubah banyak.Saya sudah lama lupa, banyak tersasar, entah bagaimana.Kerdil dan banyaknya berdosa kita ini.Kadang tidak perlu menunggu dosa besar, dosa kecil yang berulang-ulang itu sudah cukup untuk menghilangkan cahaya dari hati kita.Dan perasaan perlunya perubahan itu satu kesyukuran untuk saya, masih diberi peluang.Terima kasih Allah..Dan sungguh, pengalaman itu banyak mengajar dan mendewasakan diri.Ingin mencapai makrifat, bukan mudah.Ingin kenal hakikat kehidupan dan kewujudan, jalan mujahadahnya panjang dan mencabar.Untuk yang mencari ketenangan di dalam rencam hidup, cubalah dengar dan hayati zikir ini.Rasailah dengan pengalaman sendiri.Allah itu Maha Besar, Maha Agung dan Maha Penyayang.Selamat menghayati :-)

1) Oleh Ustaz Zulkarnain (Zikir Hasbi Rabbi Jallallah)
http://www.youtube.com/watch?v=HQwKdo8mvKw

2) Oleh Ustaz Akhil Hayy (Hasbi Rabbi)

http://www.youtube.com/watch?v=A2ebK8ZkCfc

No comments: