Saturday, April 6, 2013

Membina Jiwa (2)

Aku mahukan jiwa ini kembali
Ia melayang jauh
Sabtu yang terisi
Mana mahu aku cari
Supaya jiwa ini kembali mewarnai diri
Jiwa aku yang sendiri
Bukan jiwa atas jiwa lain
Dalam kehidupan kita hanya perlu bergantung pada jiwa sendiri
Yang diikat pada Yang Maha Pencipta
Tuhan Sekalian Alam
Jika pergantungannya pada jiwa yang lain
Pasti tidak akan pernah tenang
Aku belajar ini daripada pengalaman
Aku sudah berjaya melepaskan diri daripada jiwa lain yang dulu
Secara penuh
Langsung tiada kilan
Cumanya, aku mahu jiwa aku
Yang hilang dan pergi
dalam pergelutan yang dulu
terpaksa aku lepaskan seketika
agar mampu bermandiri
tapi kini masih belum ditemui
Jiwa yang fikir
Masih gambar sama.Hanya ini dapat mengingatkan
pada Sabtu yang terisi jiwa
Yang merasa
Yang salutannya juang
Yang kuatnya jiwa
Yang besarnya cita
Yang depannya cerah
Yang belakangnya mangkin
Aku masih mencari
Kembalilah jiwa itu
Untuk aku hidup pada yang berbaki
Menerus tugas
Terus bergerak
Kembalilah
Ahad hari ini, tidak pasti
Sabtu semalam,
Indah dan penuh dengan kepuasan
Terisinya bekal diri
Itu makna bahagia

No comments: