Wednesday, March 2, 2011

Aku Hilang Dalam Taman Ini

Aku Hilang

Aku hilang dalam taman yang merimbun

aku hilang

Aku hilang dalam lautan yang membiru

aku hilang

Aku hilang dalam kertas yang bertimbun

aku hilang

Aku hilang dalam kota mayat bernyawa

aku hilang

Aku hilang dalam bangunan yang menipu

aku hilang

aku hilang lagi





Dan aku terus hilang dalam taman ilmu yang dicabul

Aku hilang dalam taman budi yang munafik

aku terus hilang

Duniaku kini hampa

Adakah lagi harapan itu

Sementalah penyemai benih sejati dalam taman itu pergi

pergi meninggalkan taman budi ini



Adakah lagi harapan

untuk aku melihat ia kembali mewangi

dengan nilai dan pandangan yang sejati

aku hilang



Adakah lagi kekuatan untuk aku merasai

buah ranum satu dalam seribu

aku hilang lagi

Kini penyemai itu pergi

bersama benih-benihnya yang suci

Aku kini meratapi

andai aku bisa menemukanmu lagi disini





Duhai murabbi

Kini aku hilang lagi

siapa yang mengganti

cukuplah derita taman ini

sakitnya tidak terperi

diri ini tidak tertahan lagi





Akan ku hancurkan taman ini

Akan aku nyalakan api ini

membakar penyemai yang dengki

biar jasad berkecai

biar nyawa melayang

asal musnah kesesatan ini

asal berdarah pemegang kota suci ini

untuk mu sang murabbi

Aku rela dikeji

No comments: