Monday, March 29, 2010

Drama, Pendidikan dan Cinta

Salam,

Maaf kerana lama membiarkan blog ini terusang...kesibukan harian menghalang..kali ini aku paparkan artikel yang aku petik dari blog orang lain sebagai wakil untuk mengekspresi apa yang sedang aku fikirkan sekarang..kejadian petik memetik ini terpaksa dilakukan kerana masa masih tidak mengizinkan aku untuk menggarap keghairahan tentang isu pendidikan yang sentiasa menjadi nadi bagi blog aku(itulah tujuan ia ditubuhkan).Di sini secara ringkas aku hanya ingin mengutarakan persoalan tentang drama dan isu pendidikan...dan juga boleh kita fikirkan juga tentang masalah kelesuan mesej berbentuk membina dan intelek daripada drama-drama yang bersepah di atas bumi malaysia dan juga sebahagian antero dunia media..kita telah hilang perjuangan..hiburan sekarang tidak lagi mendidik..dan aku gersang dalam mencari kembali drama dan filem berkualiti sebegitu..apakah ini menandakan fenomena sifat manusia seantero dunia telah beralih arah kerana terlalu ghairah dengan nilai cinta yang dirosakkan oleh Amerika melalui kempen perang anti terrorist nya itu?setiap karya (samaada drama atau filem) sudah cintan berlebihan,maafkan aku,bukan bermaksud menentang tema itu, tetapi jika objektifnya cinta itu tidak ditafsir dan digarap dengan kefahaman dan niat yang betul, maka aku rasa ianya merosakkan dan itulah salah satu unsur hedonisme tegar..semoga dapat sama-sama kita fikir tentang semua nilai ini..kembalikan cinta dan pendidikan itu ke arah yang lebih jelas dan haq..selamat berfikir...






Dipetik daripada : http://psittacula.wordpress.com/page/4/?s=+melayu


1990-an, merupakan tahun drama Jepun di Malaysia. Seingat saya pada masa tu, setiap hari dari pukul 6 petang hingga 7 malam, televisyen menayangkan drama-drama Jepun yang akhirnya menjadi kegilaan penonton di Malaysia. Dari satu drama ke satu drama, ianya menjadi satu penantian yang tidak berkesudahan apabila satu demi satu drama Jepun yang di bawa masuk ke Malaysia mendapat sambutan yang baik.

Seingat saya juga drama-drama yang ditayangkan mempunyai tema yang berbeza dan menampilkan pelakon-pelakon yang baik mutu lakonannya. Bermula dari drama Beutiful Life, Good Luck, Overtime, LongVacation, Perfect Love, Beach Boy, GTO dan banyak lagi. Pada waktu itu pelakon-pelakon yang digilai adalah seperti Takashi Sorimachi , Esumi Makiko, Takuya Kimura, Nanako Matsushima, Tokiwa Takako dan ramai lagi.

Saya akui, suatu waktu dahulu saya amat meminati drama Jepun sehingga sanggup melapangkan masa demi menonton cerita-cerita yang dipaparkan. Memang menarik, malah lebih menarik daripada menonton drama telenovela dari Filifina yang streotype atau telenovela dari Mexico yang menonjolkan tema seks dan skandal. Dan kini sinetron dari Indonesia mula menghiasi televisyen kita. Dan semakin lama juga paparan yang di beri telah memasuki fasa streotype.

Semalam, semasa mengemas koleksi VCD, DVD di rumah, saya menemui semula VCD drama Jepun yang menjadi koleksi terbaik saya. Tidak banyak. Beutiful Life, Overtime, GTO, Office Girl, Good Luck, Beach Boy, Long Vacation. Ya, cuma itu. Yang lain-lain dipinjam oleh kawan-kawan tanpa memulangkan semula kepada saya.

Dalam banyak-banyak drama tersebut, saya menonton cerita Overtime banyak kali. Lebih daripada berpuluh kali. Mungkin juga mencecah lebih daripada 100 kali.

Bukan aspek romantik yang membuatkan saya suka pada cerita tersebut. Tetapi nilai persahabatan dan percintaan yang lain daripada yang lain. Tapi bila lihat semua, kebanyakan drama Jepun memang menyisip tema persahabatan dan percintaan dalam senyap, dengan paparan dan garapan yang berbeza.

Pertama kali menonton drama Overtime, saya tidak puas hati kerana Natsuki (Esumi) memilih Cikgu Kuna (Shiina Kippei) sebagai jodohnya. Kenapa dia tak memilih Soichiro (Takashi Sorimachi). Dan persoalan ‘dewasa’ akhirnya memberi jawapan kepada saya apabila saya kerap menonton drama ini sehingga saya faham konsep membuat pilihan dalam hidup.

Bukan cerita ini sahaja yang menggamit hati saya untuk membeli set VCD nya, malahan lagunya pun agak sedap untuk didengar.

Melihat semula drama masa kini, tidak kira dari negara mana pun, konsep nilai kemanusiaan dan budaya semakin tipis. Apatah lagi drama Melayu, nilai budaya dan pegangan agama juga ada yang dipaparkan sambil lewa. Yang menjadi keutamaan adalah nilai komersial.

Saya semakin obses untuk mengumpul drama-drama lama yang berkualiti.

* Lirik lagu-lagu lain dalam drama Overtime

No comments: